Hogyan kezdjünk neki a regényírásnak? (Szerintem :))
Szépséges péntek estét!
(Főleg, ha te azon mázlisták táborát erősíted, akik holnap
már nem dolgoznak – én a pechesek közé tartozom :))
A legutóbbi posztban felvetettem, hogy beszélgessünk az
írástechnikáról, és mivel ez volt az első olyan bejegyzés, ami visszhangra
talált, nagy örömömben neki is látok teljesíteni a kérést, és hozok mára egy
rövid „értekezést” a témában.
Mindenekelőtt tisztázzuk: nem vagyok szaktekintély. De az
utóbbi időben sok mindent megtanultam, és sok mindenre rájöttem, úgyhogy
gondoltam, az infókat bedobom a közösbe – remélem, cserébe te is megosztod a tapasztalataidat.
Legyen a mai
felvetésünk ez: hogyan álljunk neki?
A nyilvánvaló dolgokon túl, miszerint kell egy ötlet, meg a
regényírás iránti megszállott vágy, van még néhány apróság. Például a te
hozzáállásod. Szerintem nem árt az elején tudatosítani magadban azt, hogyan
tekintesz az írásaidra, a karaktereidre, és ez segít vagy gátol az alkotásban?
Mondok példát: kissé szkeptikusan fogtam hozzá Elizabeth
Gilbert Big Magic című könyvéhez. Azt gondoltam, ez a nő zakkant, a
géniuszaival, meg a külső erőkkel, és egyáltalán… Tudja, miről beszél? Aztán
lassacskán rájöttem, hogy igaza van. Legalább részben. Mert ha ragaszkodsz
ahhoz, hogy a történeted és a szereplők belőled származnak, akár a gyermekeid
(számolatlanul sokszor hallottam már ezt!), akkor nagyon nehéz lesz később
feldolgozni a kritikákat, és kínszenvedés lesz a szerkesztés folyamata is.
Szóval elkezdtem másként tekinteni a karakterekre, és bár
igyekszem a megfelelő mederben terelgetni őket, és szorosan fogni a gyeplőt,
hogy a sztori szét ne csússzon, valahogy mégis szuverén egyéniségekként kezelem
őket, mint kedves ismerősöket. Ilyenkor gyakran eszembe jut az egyik kedvenc
anekdotám, mely szerint:
Puskin így fakadt ki barátjának: – Képzeld, milyen tréfát
űzött velem az én Tatjanám! Férjhez ment! Ezt semmiképp sem vártam volna tőle.
(forrás: cultura.hu - Anekdota estére – Puskin és önálló hősei)
Ha ezzel a kérdéssel megbirkóztál, a másik két meghatározó „elem”
a hely és az idő. Ezek már egy fokkal nehezebbek. Tudom, nem mindenki engedheti
meg magának, hogy külön dolgozószobát tartson fenn, de ha teheted, találj
magadnak egy sarkot, ahová kitehetsz egy táblát, rajta motiváló idézetekkel,
előre megírt részletekkel és jelenetekkel, vagy ahol egyszerűen csak jól érzed
magad. És a legfontosabb: mindennap találj időt! A legjobb, ha ugyanakkor (én
például 4:20-kor kelek mindennap, és egy órát, vagy másfelet töltök írással),
de ha az nem megoldható, akkor legalább ugyanannyit.
Hiszed vagy sem, tényleg a rendszeresség az egyik
legfontosabb. Sokáig nem hittem én sem, sőt ki voltam akadva az ilyen
tanácsokon, mert voltak (és vannak napok), mikor úgy érzem, hogy egy betűt sem
bírok leírni. De mindennap megpróbálom. Néha túlteljesítem a tervet, néha nincs
értelme. Mégis, megnyugtat, hogy foglalkoztam vele, még akkor is, ha ez
mindössze 180 vérrel és verejtékkel leírt szót jelent.
És ha már a számoknál tartunk! Prezentálom nektek a
csodafegyveremet, és egyben az ígéretes kezdés zálogát. A nyári Camp NaNo után
akadtam rá, miután borzasztóan hiányoltam a motiváló számlálót.
Készíthetsz tervet, kiválaszthatod a stratégiát, mindennap
feljegyezheted, mennyit haladtál, és megnézheted grafikonon, mennyi van még
hátra, illetve naponta hány szót kell teljesítened, hogy a megadott időre elérd
a vágyott célt. Nekem ez elképesztően sokat segít, ennek köszönhetem, hogy
hamarosan befejezem a folyamatban lévő regényemet, a Horgony és masnit (ez itt
a reklám helye :D).
Ha esetleg segítségre van szükségetek az oldal használatához
(bár nem bonyolult, de én eleinte nehezen láttam át), nyugodtan írjatok,
szívesen segítek :)
És ha eldöntötted hányadán álltok egymással, te és az
írásod, vagy te és a karaktereid, illetve megvan a megfelelő hely és az ideális
időpont, készült egy terv a szószámra és az időbeosztásra, már meghozhatod a
történetet illető fontos döntéseket.
Ezek a következőek:
- milyen módszerrel szeretnél dolgozni, melyikkel tudod
leginkább kibontani a cselekményt?
Belevágsz, magad előtt görgetve az ötletet, amíg ki nem növi
magát? Vagy előzetesen cselekményvázlatot készítesz, és felépíted a világod?
Esetleg jeleneteket írsz, amiket aztán egymásba fűzöl?
- ki a célközönség?
Gyerekeknek akarsz írni? Tizenéveseknek? Fiatal
felnőtteknek, idősebb korosztálynak? Bármi jöhet, de ha döntöttél, mindig vedd
figyelembe, kiket akarsz megszólítani.
- mi lesz az ideális elbeszélői mód?
E/1, mert karakterközpontú a sztori, és szükség lesz rá,
hogy az olvasó átélje a főhős érzéseit, dilemmáit? Vagy E/3, mert a „díszlet”,
a világ fontos része a történetnek, több főhőst mozgatsz, és ez E/3-ban jobban
működik? Akár kísérletezhetsz is az első fejezettel, megírhatod többféleképpen
is, hogy eldönthesd, melyik működik. Én a Hajnalhozónál csináltam ezt, elég
nehezen hoztam meg a döntést, hogy végül E/1-be kerül, de a főhősök hangja
sokkal elevenebbé teszi a sztorit, és így sokkal élvezhetőbb az írása is a számomra.
Ha ezt a sok-sok döntést mind meghoztad, én azt hiszem,
készen állsz, hogy hozzáfogj :) Te mit gondolsz? Várom a véleményeket, vagy az ellenvéleményeket :)
A jövő héten beszélhetnénk a karakterekről? Mit szólsz?
Addig is sok sikert, és sok ihletet kívánok!
V.
Ui.: És ha még nem olvastad, erősen ajánlom Rainbow Rowell
Fangirl című könyvét, ami itthon a Scolar kiadó gondozásában jelent meg. Remek
könyv introvertáltatnak, íróknak és introvertált íróknak, egyebek mellett arról
is, milyen érzés kötődni a regényhősökhöz, félni attól, hogy belekezdjünk a
saját sztorinkba, és milyen az, amikor a világ nem hajlandó megérteni, hogy
sürgős írnivalónk van, és éppen igenis az a legfontosabb :)
(A szöveg előtti képen Wren és Cath, a képet pedig itt találtam: http://media-cache-ec0.pinimg.com/736x/f4/74/79/f47479e9a4bf2b00048b8a81d229b0b6.jpg)
(A szöveg előtti képen Wren és Cath, a képet pedig itt találtam: http://media-cache-ec0.pinimg.com/736x/f4/74/79/f47479e9a4bf2b00048b8a81d229b0b6.jpg)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése