Könyves álompasik - interjú Rácz-Stefán Tiborral
Jó meseírós módi szerint
kezdjük úgy, hogy: egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy Meghitt
pillanatok könyvbemutató, majd annak kapcsán egy ominózus bejegyzés. (Aki
lemaradt róla, itt meglesheti:
https://www.facebook.com/racz.stefan.tibor/photos/a.341462186027784/1187621611411833/?type=3&theater)
Megemlítetted
benne Étienne-t, az előző novellám férfi főhősét, amitől jött az isteni szikra,
miszerint nekem beszélgetnem kell veled a könyves álompasikról! De akkor már
miért ne cseréljünk eszmét úgy, hogy a többiek is olvashassák?
Szóval,
íme, a kérdéseim, amikkel most pellengérre vagy piedesztálra állítjuk a könyves
álompasikat!
A legalapvetőbb kérdés számomra az, hogy
mit gondolsz, kell-e, hogy ezek a könyves pasik tényleg álomszerűek legyenek?
Akár külső, akár személyiség tekintetében?
És
bele is tenyereltünk a közepébe! :) Szerintem olvasás során a lehető legnagyobb
„gond”, hogy a karaktereket a legtöbb esetben szépnek látjuk. Persze, az író is
sokszor leírja – különösen romantikus szituációban -, hogy a szereplők mennyire
szépnek és szexinek látják a másikat. És naná, hogy akkor mi, olvasók is
elképzeljük őket a lehető legszebbnek, hiába tudjuk, hogy vannak a valóságban
olyan emberek, akiket sokan szépnek tartanak, de nekünk meg nem jönnek be. Meg
van az is, hogy ha valaki iránt romantikus érzéseket táplálunk, szebbnek látjuk
őket az átlagnál – csak olvasásnál ez nem jut eszünkbe.
Mindezzel
arra akartam kilyukadni, hogy sok esetben nem az író idealizálja, vagy teszi
álomszerűvé szándékosan a főhősét, hanem az olvasó „csalja csapdába” saját
magát.
Ezzel
együtt – hogy feleljek a kérdésre is – története válogatja hol szükséges.
Például a Sugarban szerintem nagyon kellett, hogy a dundi lány szerelme
tökéletes srác legyen, mert valahogy így érződött kereknek a sztori. Ha Even
egy erőszakos srác, nem működött volna a sztori.
És
ami a rossz tulajdonságokat illeti: nem vagyunk egy kicsit megbocsátóak? Csak
hogy egy klasszikus példával éljek: romantikus vagy gusztustalan dolog az, hogy
Edward egész éjszaka nézte az alvó Bellát? Na ugye. Sok mindent elnézünk egy
könyves pasinak – konkrétan a legtöbb esetben mi emeljük őket álompasivá.
És mi a véleményed arról, van-e
létjogosultsága a hús-vér, esendő fiú/férfi karaktereknek, most a #metoo
mozgalmak, az egymást érő könyves és filmes „forradalmak” idején, amikor, ha
indokolja a történet, ha nem, akkor is előtérbe helyezik a női főhősöket?
Persze,
hogy van. Életszerű, reális karakterek mindig kellenek a regényekbe. Az az
igazi, ha ezek az erős karakterek nem nyomják el egymást. Ha Wonder Woman úgy
is lehet egy kemény hősnő, hogy mellette a pasi nem tűnik egy pipogya béna
fráternek, hanem ő is hős, csak éppen másként.
Egy
regényben ugyanígy megjelenhet mindez: egy erős, bátor női hősnőt csak erősít
egy hasonlóan jól felépített férfi karakter. Mint mondjuk a Vörös királynő
sorozatban Cal és Mare.
Kicsit még az előző kérdéshez kapcsolódva,
szerinted lehetséges megtalálni az egyensúlyt? Lehetséges olyan történetet
írni, ahol az erős női főhős mellé egy hasonlóan domináns férfi karakter kerül,
akik erősítik, és nem gyengítik egymást? Vagy épp egy olyan karakter, akinek
megvannak a maga problémái, megküzd a maga démonaival, így nem mindig kedves,
figyelmes és előzékeny? (De ettől még nem is erőszakos és elnyomó, ezt
szögezzük le!)
Most
mondok egy olyan példát, amit sokan ismerünk: a Rókatündért. Ott Akirának is
ugyanúgy megvannak a saját gondja, nehézségei, mint Midorinak. Mindketten
segítik a másikat, egyikük sem válik gyengébbé a másiktól, vagy kevésbé
szimpatikusabb karakterré. Persze, benne van a pakliban, hogy egyedül is
elérték volna a céljaikat, mert amikor találkoztak, mindketten jó úton jártak,
de azért nem mindegy, hogy egymást segítve gyorsabban, vagy egyedül, magányosan
haladnak végig rajta.
Bizony,
lehet ilyet írni, és szerintem kell is, mert ha csak egy párkapcsolatra gondolunk,
végső soron ott is ez van a való életben: ideális esetben nem gyengítjük, hanem
erősítjük egymást.
Egyáltalán, hogy látod, a férfi karakterek
mennyire vannak most „kiherélve”, mi a trend ebben a tekintetben? Mert a nők
tárgyiasításáról mostanában viszonylag sokat beszélünk, de mi a helyzet ezekkel
a srácokkal, akik a történetekben csak asszisztálnak a női főhősnek, hogy aztán
vagy megmentsék a lányt, vagy ők maguk végezzék trófeaként?
Hm,
jó kérdés. A kiherélést leginkább a New Adult irodalomban érzem, ahol jópárszor
csak trófeának érződnek a lány számára, és valahogy előrébb van a srác izmos
teste iránti vágy, mint a jelleme, ami talán megfoghatná a lányt.
Szóval
igen, a tárgyiasítás adott, akadnak ilyen történetek. Íróként szerintem baromi
nehéz elkerülni mindezt, de trendnek azért nem érezném a jelenséget.
Szerencsére sok író belátta, hogy az erős férfi karakterek mellett ugyanúgy
megférnek az erős nők is.
Azt
amúgy nem szeretem, amikor az egyik fél menti meg a másikat. Ha már szóba
hoztam a Twilightot, ott a végén kifejezetten élveztem, hogy bár Bella tudta
volna megcsinálni azt a mentális falat, de Edward nélkül nem ért volna célba.
És egy olyan sorozatnál, ami végig arra volt kiélezve, hogy meg kell menteni a
csajt, kifejezetten szép mentés volt ez a végjátékban.
Végül, érdekes kérdés számomra, hogy vajon
van-e hatása a szórakoztató irodalomnak a mai tinédzserek párkeresési,
párválasztási szokásaira?
A
Szent Johanna Gimi megjelenésének az idején az egyik jó barátom húsz éves volt,
és gyakran hallottam tőle vissza, hogy sosem talál olyan srácot, mint Cortez…
A
sok könyv, tv-sorozat, vagy akár a tökéletesnek látott instagram-párok miatt az
ember hajlamos kicsit feljebb helyezni a mércét, ugyanazt elvárni egy átlagos
sráctól, mint a könyves álompasitól. Idő kell, mire ezt le tudjuk vetkőzni, így
szerintem egy tinédzserre akár hatással is lehet a dolog, ami lehet jó is, meg
rossz is. Például ha időben kilép egy olyan kapcsolatból, ami nem méltó hozzá.
Kaptál már ezzel kapcsolatos visszajelzést,
hogy valamelyik karaktered, vagy valamelyik általad is kedvelt karakter
számukra az álompasi?
Szerencsére
igen, aminek nagyon örülök.
A
legnagyobb meglepetés nekem Máté volt a Szállj a dallal! sorozatomból. Mert én
tényleg mindent megtettem, hogy az emberek ne érezzék Mátét álompasinak a
Mikrofonpróbában.
Például
Máté egyáltalán nem izmos, hanem nagyon sovány és langaléta alkat, a karja
vékonyabb, mint Hannáé, és a lány ezt meg is jegyzi. Egyedül a szeme szép és
gödröcskés a mosolya, külsőre ezzel akartam őt belőni az átlagos srác kategóriába.
Ami
a viselkedését illeti, sokat bunkózik az emberekkel, a hősnő nevetését a
kocákéhoz hasonlítja, rendszeresen beszól Hannának és nem igazán kedveseket.
Oké, adtam minderre indokot Máténak, de ezzel együtt is, engem teljesen
meglepett, hogy sokan könyves álompasinak tartják őt. De örülök, hogy végül így
lett.
És persze, az elmaradhatatlan plusz egy
kérdés… Számodra ki/kik a könyves álompasi/k? Ha lehet, akkor egy-két mondatos
indoklással együtt :P
Hű,
ez nehéz kérdés, mert túl sokan vannak.
De
akiket a legjobban szeretek most, ők a HIM – Ez a srác főhősei. Mindketten
erős, jól felépített és szexi karakterek, de ami a legfontosabb, viccesek és
magabiztosak.
A
Tüskék és rózsák udvara sorozatból Rhys engem is megtalált, de hát, aki olvasta
a Köd és harag udvarát, az biztosan nem tud neki ellenállni.
Mondok
egy harmadikat is, ő pedig Olivér a második regényemből, a Túl szépből, és
ennek két oka van. Nagyon kedvelem Olivér személyiségét, szerintem a
magabiztosság és a humor a legszexibb tulajdonság egy pasiban, benne pedig
mindkettő adott, de emellett empatikus, kedves, de mindennek dacára megvan
benne a „rossziú-feeling is”. Ráadásul külsőre egy az egyben Matt Lanterről
mintáztam, aki több, mint tíz éve egy álompasi kategória nálam. Igen, azóta,
hogy Az Elnöknőben ő alakította Geena Davis fiát. Hű, de szerettem azt a
sorozatot! Amúgy meg, 90210 <3
Nagyon köszönöm a szuper válaszokat Tibinek, szerintem klassz kis gondolatébresztőt hozott össze. Kíváncsian várjuk a Ti gondolataitokat is a témában ;)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése