Szakítószilárdság Papír hercegnő-módra
Vigyázat, nyomokban spoilert tartalmaz!
Ha már így belelendültem a könyvértékelésekbe (értsd: idén
először sikerült produkálnom egyet), úgy döntöttem, folytatván ezt a nemes
hagyományt, beszélek egy kicsit az idei év slágerkönyvéről.
Nézzük tehát, mekkora a szakítószilárdsága a papírból
fabrikált hercegnőnek!
Szeretném leszögezni mindjárt az elején: nekem ez a könyv
tetszett. Pedig nem volt jó. Nem volt jó erotikus könyvnek, és még kevésbé volt
jó romantikusnak. A nyelvezete megállja a helyét, hiszen E/1-es a narráció,
tehát minden jöhet, ami egy ex-sztripper száján kifér, de valójában semmi
különös. Se izgalmas hasonlatok, metaforák, élénk képek, se elképesztően eredeti
karakterek, se aprólékos ecsetvonásokkal megrajzolt helyszínek. A sztori se
extrább, mint sok másik, aki olvasott már néhány New Adult könyvet, kábé össze
tudja rakni, hogy mire számíthat. (Itt megjegyezném, hogy engem nagyon
emlékeztetett Anita Gayn-től a Senkinek sem kellesz!-re, jelenlegi és
valamikori Merisek egészen biztosan tudják, miről beszélek.)
Mitől működik mégis?
Mivel a nyelvezete egyszerű, a párbeszédek lazák és pergőek,
nagyon-nagyon könnyű bedarálni. Az se nagyon zavar, ha fütyül a kávéfőző, és
félbe kell hagynod, mert baromi egyszerű újra felvenni a fonalat. Egy hosszú
munkanap, vagy kimerítő tanulás után meglepően üdítő tud lenni.
Van benne egy-két nevetségesen apró újítás, amik mégis csodálattal
töltöttek el. Mondok példát, jó? A Royal fivérek apjának a foglalkozása. Most
ledöbbentetek, mi? De végre valaki, aki nem ügyvéd, szállodalánc-tulajdonos,
texasi olajmágnás, tudomisén, hanem egy valamikori pilóta, aki repülőgépeket
gyárt. Nem, nem légitársaságot üzemeltet. Repülőgépeket gyárt. Ettől a
bámulatos részlettől úgy érzem, az írók esetleg gondolkodtak a ploton.
Nagyon király.
Az erotikus részek jobbára inkább méltatlankodó hörgéseket
váltottak ki belőlem, mint bárminemű izgalmat, a romantikus szál meg olyan
iskolapéldája az elnyomó, bántalmazó kapcsolatnak, mint a huzat. Előbbi
nagyjából kimerül a nemiszervek és az azok környékét elöntő forróság
emlegetésében, az utóbbinál meg azt éreztem, a Szépség és Szörnyetegből szegény
Szörny nyüszítve vonult volna a sarokba, látva, hogy Reed Royal hogyan teszi a
szépet szíve hölgyének. Mindezek ellenére a kapcsolatok dinamikája tényleg izgalmasra
sikerült.
Na, nem azért, mert tövig rágtam a körmöm, hogy vajon most
összejönnek-e, vagy sem, vagy, mert egy percig is kételkedtem benne, hogy Ella
a történet végére teljes értékű Royal lesz majd.
Hanem azért, mert itt mindenki klinikai eset. Utoljára
nagyjából a Micimackóban láttam összezárva ennyi mentális beteget, mint ahányan
itt vannak. Ez a család tökéletesen diszfunkcionális, és ráadásul nem csupán
családként nem működnek, de képtelenek párkapcsolatok kialakítására, valódi
baráti kapcsolatok kiépítésére, arra, hogy szembenézzenek a gyászukkal, és
legfőképp az érzéseikkel. Nekem ez jelentette a könyv legnagyobb erősségét.
Látni, ahogy a karakterek viaskodnak a saját démonaikkal, és nagyon is
esendőek, nagyon vesztésre állnak önmagukkal szemben, kíváncsivá tett, vajon
képesek lesznek-e valaha győzni. Van-e gyógyulás azoknak, akik a saját sebeiket
tépik fel, nap-nap után?
Reedet és Gideont abszolút nem kedveltem, az ikrek meg
inkább egy hatlövetű poén voltak, mint valódi szereplők. Annyi volt a dolguk,
hogy… nos, ikrek legyenek. Így el lehetett sütni többször is a helyet cserélnek
egymással, és levarrják egymás nőjét-poént. Nem egyszer, nem kétszer… A végén
már fájt.
Az egyetlen, aki felkeltette az érdeklődésemet, az Easton
volt – egyrészt, mert állatira tetszik a neve, és amint az tudható, névmániás
vagyok, másrészt, mert néha minden elcseszettségével együtt képes volt kinyilvánítani
az érzéseit, és megmutatni valamit abból, a felszín alatt mennyire esendő.
Sok helyen találkoztam azzal a véleménnyel, hogy Ella erős
női karakter. Szerintem szimplán két kézzel kapaszkodott a túlélési ösztönébe,
de nem tartom őt se szimpatikusnak, se követendő példának. Az erős női karakter
nálam mondjuk Jane Eyre-nél kezdődik. Jane erkölcsi tartása és büszkesége,
szellemessége és csípős humora, gyengédsége és jósága mind-mind olyan
tulajdonságokat, amik szerintem halhatatlan hősnővé avatják. Ella szimplán egy
rossz körülmények között felnövő lány, aki mindig megpróbálta a lehető
legtöbbet kihozni a helyzetből. Elfogadta, amit adtak, és megpróbált túlélni.
Nem hibáztatom ezért, én valószínűleg simán éhen haltam volna a helyében,
szóval azt el kell ismerni, a talpraesett jelzőt megérdemli. De ennél többet
nem szavaznék meg neki.
Összefoglalva, könnyű olvasmány, kitalálható fordulatokkal,
ám sérült emberekkel, és minimális számú jó poénnal. Néha megpróbálnak letolni
a torkunkon párat a szokásos világmegváltó gondolatokból, hogy a pénz nem
minden, meg a család mindennél többet ér, és a többi, de nem vészesen
didaktikus, abszolút fogyasztható. Vagyis, ha olyasvalamire vágysz, ami
kikapcsol, kíváncsivá tesz, és helyenként szórakoztat, mindenképp kezdj bele
ebbe a sorozatba.
A Royal fiúk tényleg veszélyesek. Kivéve, ha pszichoterapeuta
vagy. Akkor légyszi, kezdj velük valamit!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése